فعالیت 300 دستگاه اتوبوس گازسوز زمین گیر شده در شهر اصفهان پس از یکسال، از امروز کلید می خورد که این تصمیم گامی مهم و عملی در کاهش آلودگی هوا و افزایش توان حمل و نقل درون شهری ارزیابی می شود.
به گزارش ایرنا، این تصمیم چهارشنبه شب در نشست کمیته بررسی موانع و مشکلات حمل و نقل درون شهری اصفهان با حضور استاندار و شهردار اصفهان، اتخاذ شد.
گرچه این حرکت،با تاخیر صورت گرفت، اما از نظر مردم و کارشناسان اقدامی مهم موثر در راستای کاهش آلودگی هوا و حل مشکلات حمل و نقل کلان شهر اصفهان ارزیابی می شود.
این اتوبوسها که از یکسال گذشته به دلیل اختلاف بین شرکت گاز و اتوبوسرانی اصفهان بر سر تعرفه گاز طبیعی فشرده(سی ان جی) با وجود نیاز جدی مردم و تنگناهای حمل و نقل شهری به راحتی از مدار ناوگان حمل و نقل درون شهری اصفهان خارج شده بود با چند ساعت دورهم نشستن مسئولان استان، اکنون به خدمت گرفته شده و گره یکی از مشکلات جدی مردم و شهر اصفهان گشوده شد.
ادامه مطلب...
بابک صادقیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با توجه به شکایات متعدد اصفهانی ها از آلودگی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسایل مطرح در طرح جامع کنترل آلایندگی اصفهان کنترل سرویس های حمل و نقل شهرداری مانند اتوبوسرانی است.
وی افزود: به دلیل عدم در نظر گرفتن اعتبارات لازم در سنوات گذشته بودجه لازم برای نوسازی اتوبوسرانی اصفهان در نظر گرفته نشده بود و این ناوگان به دلیل فرسودگی تاثیر زیادی در آلودگی هوای دارد.
رئیس اداره امور آزمایشگاههای محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: امسال محیط زیست به شهرداری به طور جدی برای نوسازی این ناوگان تذکر داده است و قرار است بیش از ۲۰۰ سرویس جدید به این ناوگان اضافه شده شود که تاکنون ۵۰ اتوبوس تعویض شده است.
ادامه مطلب...
معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران بابیان این که محدودههای عاری از خودرو در تهران توسعه پیدا میکند، گفت: آلودگي هوا، محصول تفكر و خواست خود ما است .
به گزارش خبرگزاری مهر ،معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران با دعوت مسؤلان دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي به مناسبت هفته پژوهش، با دوچرخه به اين دانشكده رفت و ضمن ديدار با دانشجويان، در نشست دانشجويي «حمل و نقل پايدار» حاضر شد و به پرسشهاي دانشجويان در زمينه ترافيك تهران و وضعيت حمل و نقل شهري دراين كلانشهر پاسخ داد.
سيد جعفر تشكري هاشمي در اين محفل دانشجويي با بر شمردن برنامهها و سياستهاي مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيك و نيز چالشهاي پيش روي حمل و نقل شهري، گفت: لازم است تدابير و تمهيدات سختگيرانهاي در مورد آلودگي هوا اتخاذ و اجرا شود.
وي با اعلام اين كه 4 ميليون دستگاه وسيله نقليه با توليد روزانه يك هزار و 192 تن آلاينده، مسبب 88 درصد آلودگي هواي تهران هستند، گفت: مردم تهران نه تنها چارهاي ندارند، جز آن كه آلايندهها را استشمام كنند و ذرات آن را وارد ريههاي خود نمايند، بلكه مجبور هستند آثار اين آلودگيها را در سبزيجات مصرفي و آبهاي زير زميني نيز بخورند و بياشامند.
ادامه مطلب...
عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: موتورسیکلت های فرسوده بنزینی ٤ تا ٦ برابر خودروهای سواری آلودگی تولید می کنند که با جایگزینی موتورهای برقی به جای بنزینی به ویژه در منطقه ١٢ تهران و بازار، تا حدی از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.
وی اظهار داشت: موتورسیکلتهای برقی در ١٠ مدل وارد کشور شده و از لحاظ کیفیت نیز مورد تایید شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قرار گرفته است.
شاکری تصریح کرد: موتورسیکلتهای بنزینی ٤ تا ٦ برابر خودروهای سواری آلودگی تولید می کنند که با جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی به ویژه در منطقه ١٢ تهران و بازار، تا حدی از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.
ادامه مطلب...
کاهش مصرف خودروی شخصی زماني محقق ميشود كه بتوانيم جايگزين مناسبي به نام حمل و نقل عمومي را در اختيار داشته باشيم.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سيد وحيد حسيني افزود: تا زماني كه حمل و نقل عمومي توسعه پيدا نكند، توصيه صرف به كاهش استفاده از خودروهاي شخصي، نتيجه مثبتي به همراه نخواهد داشت.
وي با اعلام اين كه امروز ستون فقرات كاهش آلودگي هواي تهران بر مبنای توسعه حمل و نقل عمومي استوار است، تأكيد كرد: چنانچه اين شالوده به درستي بنا گذاشته نشده باشد، هر گونه اقدامي در زمينه كاهش آلودگي هوا اثربخش نخواهد بود.
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به طرح ورود موتورسيكلتهاي برقي به تهران، اظهار كرد: هم اكنون يكي از مهمترين معضلات شهري، تردد موتوسيكلتهاي بنزيني است كه ۲۵ درصد از آلودگي هوا و ۴۹ درصد از آلودگي صوتي تهران ناشي از تردد اين نوع از موتورسيكلتها است.
ادامه مطلب...
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: توسعه مترو به دلیل کم هزینه بودن به نسبت صرفه اقتصادی که دارد، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد فیروزی افزود: فعالیت شرکتهای خصوصی در گسترش مترو و غیر انحصاری شدن این بخش و اقدامات مؤثر مدیریت شهری در توسعه مترو طی سالهای اخیر، از جمله ویژگیهای ناوگان ریلی تهران محسوب میشود.
وی با اشاره به این که مترو نیاز مبرم جامعه است و دولت باید به این بخش تا میتواند کمک کند، اظهار کرد: در این خصوص میتوانیم صد در صد در بومیسازی تولید واگنهای مترو موفق شویم.
فیروزی با بیان اینکه برای برونرفت از مسائل و مشکلات ترافیکی و محیط زیستی از جمله آلودگی هوا، مترو بهترین راه چاره است، تصریح کرد : دولت باید با اراده و عزم جدی در خصوص پرداخت اعتبارات و بودجههای مترو هر چه زودتر اقدام کند.
ادامه مطلب...
افزایش سرعت اسقاط در مراکز و اعطای تسهیلات بدون ضامن به تاکسیرانان سرعت نوسازی تاکسی های شهر تهران را بالابرد و تعداد تاکسی های جدید خیابان های شهر از مرز دو هزار و 500 دستگاه گذشت.
یه گزارش خبرگزاری مهر ،میثم مظفر مدیرعامل این سازمان از ورود بیش از دو هزار و 500 تاکسی نو به ناوگان تاکسیرانی تهران خبر داد و گفت: همچنین تا کنون 6 هزار و 400 تاکسیران برای نوسازی خودرو ثبت نام کرده اند که در نوبت تحویل خودرو نو قرار دارند.
مظفر با اشاره به تسریع روند نوسازی تاکسی ها ظرف یک ماه گذشته گفت: این تسریع دو علت دارد که تسهیل روند اسقاط در مراکز مربوطه یکی از آنها است. پیش از این برای اسقاط هر تاکسی نیاز به تاییدیه ناجا پس از امضای افسر مربوطه داشت که این مرحله حذف شد. و علت دیگر افزوده شدن بانک شهر به عنوان بانک دوم عامل برای پرداخت تسهیلات به تاکسیرانان است.
ادامه مطلب...
یکی از برنامه های در دستور کار مدیریت شهری، نوسازی تاکسی های فرسوده از طریق ورود 10 هزار دستگاه خودروی هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی تهران است.
وی با تأکید بر این که شهروندان تهران را شایسته استفاده از مدرن ترین ناوگان شهری با استفاده از خودروهای روز دنیا می دانیم اظهار کرد: با این حال مدیریت شهری به دنبال خودروهای لوکس و مدل بالا نیست و خودروهای درخواستی ما شامل خودروهای متوسط اما استاندارد و دارای کیفیت است که امروز در بسیاری از شهرهای دنیا نیز به عنوان تاکسی در حال استفاده است.
مهندس بهروز از تولیدات کارخانجات خودروسازی هوندا، تویوتا، نیسان و هیوندا به عنوان تعدادی از مدل های مورد درخواست مدیریت شهری نام برد و تصریح کرد: با توجه به اعلام آمادگی 35 شرکت خودروساز از جمله کارخانجات مذکور به این منظور، امیدواریم با همکاری وزارت صنعت به زودی شاهد ورود خودروهای هیبریدی از جمله هیبریدی هوندا، تویوتا، نیسان و هیوندا به ناوگان تاکسیرانی تهران باشیم.
ادامه مطلب...
به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس محسن سرخو افزود: توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوسرانی، جزو اولویتهای اصلی برنامه 5 ساله شهر تهران است و با گسترش حمل و نقل شهری، می توانیم میزان استفاده از خودروی شخصی و جابه جایی با وسایل نقلیه شخصی را به نصف رسانده و به کاهش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت کمک کنیم.
وی با اعلام اینکه در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رئیس جمهور، گزارشی از وضعیت حمل و نقل و ترافیک پایتخت ارائه داده و از ایشان درخواست کردیم که دولت به توسعه هر چه بیشتر حمل و نقل عمومی در تهران کمک کند، تأکید کرد: رئیس جمهور از این موضوع استقبال نموده و بر لزوم حمایت دولت از گسترش حمل و نقل شهری تأکید کرد.
ادامه مطلب...
پیمان سنندجی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: برای تحقق این مهم نسبت به خریداری 200 دستگاه اتوبوس اقدام شده است و همچنین تا واگذاری اتوبوسهای جدید به تهران از سوی دولت موقتا 450 دستگاه اتوبوس قدیمی مورد بازسازی قرار گرفته است تا بتوانیم با تمام ظرفیت و توان به شهروندان خدمت رسانی کنیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه طی سال های اخیر دولت اتوبوس جدیدی را به تهران واگذار نکرده است، گفت: تنها برای حفظ وضعیت موجود به ورود سالانه 1000 دستگاه اتوبوس جدید نیاز است.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تاکید کرد: همزمان با توسعه و افزایش تعداد ناوگان، ارتقا کیفی ناوگان و سطح خدمات رسانی مورد توجه و تاکید است که در این راستا استفاده از سیستمهای مدیریت هوشمند در دستور کار قرار دارد.
ادامه مطلب...
مدبرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه خودورهای فرسوده نقش بسزایی در آلودگی هوای شهر دارند گفت: نصب و تعویض کاتالیست 30 هزار تاکسی در دستور کار قرار دارد.
وحید حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: عدم مدیریت صحیح در کنترل آلایندگی های خروجی از خودروها مهمترین عامل آلودگی هوای کلان شهرها است و کاتالیست در مسیر اگزوز و در راه گازهای خروجی از اگزوز قرار گرفته و باعث تبدیل این گازهای خطرناک به نوع کم خطر و بی خطر می شود.
وی ادامه داد: در بودجه سال 93 معاونت حمل و نقل و ترافیک در خصوص برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به طرح نصب کاتالیست برای 30 هزار تاکسی 80 میلیارد ریال بودجه اختصاص یافته است.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه افزود: در برنامه های امسال همچنین در راستای کاهش آلاینده های زیست محیطی ورود خودروهای پاک، جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیش بینی شده است.
ادامه مطلب...
به گزارش خبرنگار مهر، محسن سرخو افزود: علاوه بر خودروهای فرسوده، بسیاری از خودروهایی که مصرف سوخت بالایی دارند، می توانند تأثیر مستقیمی در افزایش آلودگی هوا داشته باشند.
ادامه مطلب...
ده راهکار برای کاهش مصرف سوخت خودرد و آلودگی هوا
وان کار(1car.ir) به نقل از HowStuffWorks نوشت: خودروها دارای دو جنبه مثبت و منفی هستند. بهبود زندگی روزمره و تسهیل امور روزمره مثل دوری مسیر، خرید کردن، مسافرت کردن و غیره جزو نکات مثبت اما وابسته کردن افراد به خود و آلودگی جزو جنبه های منفی آن محسوب می شود.
شاید آلودگی مهمترین نگرانی افراد و از پیامدهای منفی خودروها محسوب میشود؛ ولی جالب است بدانید که نه تنها خودروها مسبب این آلودگی هستند، بلکه کشتی ها، کامیون ها، قطار و اتوبوس نیز، به ایجاد بیشتر آن کمک می کنند. با وجود این، هنوز خودروها مسبب اصلی این پیامد محسوب میشوند.
غیر از تغییر نوع سوخت، چندین راهکار دیگر نیز برای کاهش آلودگی وجود دارد. شاید تغییر رویکرد و نقش واقعی خودرو در زندگی افراد که مشکل ترین مرحله کار است، جزو مهمترین راهکارهای این موضوع باشد. فقط توجه داشته باشید که راه حل جادویی برای حل مشکل وجود ندارد؛ بلکه هر راه حل در گرو دیگری است و کاملا به یکدیگر وابسته هستند. در این مقاله قصد داریم تا 10 راهکار احتمالی برای کاهش آلودگی را بررسی کنیم.
ادامه مطلب...
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، محمد حقّانی رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران افزود: تمرکز بودجهای شهرداری تهران باید بر توسعه مترو باشد و سپس موضوعاتی مانند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به این که اراده دولت و مدیریت شهری، ورود خودروها و موتورسیکلتهای برقی و راهاندازی این تکنولوژی در تهران است، اظهار کرد: استفاده از وسایل نقلیه برقی، راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوای ناشی از سوختهای فسیلی است.
حقّانی با بیان این که فرایند ورود موتورسیکلتهای برقی به ناوگان حمل و نقل شهری تهران آغاز شده، تصریح کرد: موتورسیکلتهای بنزینی در حالت معمولی 6 تا 8 برابر خودروها آلودگی ایجاد میکنند و با توجه به تردد صدها هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر تهران، این جایگزینی میتواند تأثیر بسیار خوبی بر کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر این که در صورت تولید انبوه موتورسیکلتهای برقی و اعمال محدودیت قانونی استفاده از موتورسیکلتهای بنزینی، از این طرح استقبال خواهد شد، خاطرنشان کرد: کمیته محیط زیست شورای شهر از طرحهایی که سبب کاهش آلودگی هوای شهر و افزایش رضایت شهروندان شود، حمایت میکند.
ادامه مطلب...
کاهش آلودگی هوای تهران از حفظ فضای سبز تا ارائه یارانه حمل و نقل همگانی، راه اندازی اتوبوس برقی و احداث پیاده رو
اکسیژن - در این هفته مواردی از مشکلات پایتخت در شورای شهر تهران مطرح شد که در خبری از خبرگزاری مهر منعکس گردیده اند. در اینجا بخشی از خبر پیشگفت که با وضعیت هوای تهران ارتباط دارند، تقدیم خوانندگان اکسیژن می گردد.
به گزارش خبرنگار مهر ، در این هفته رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران برای چندمین بار در خصوص درختان خشکیده کاخ موزه سعد آباد تذکر داد و گفت :محوطه فضای سبز برخی از کاخ موزه های سطح شهر تهران مانند نیاوران و سعد آباد و سایر مکانهای دولتی به خوبی نگهداری نمی شود .
این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شاید محوطه های فضای سبز کاخ ها مانند پارک ها کارکرد اجتماعی ندارند اما در هوای پایتخت موثر هستند و مدیریت شهری این آمادگی را دارد که در نگهداری این فضاها به کمک میراث فرهنگی بیاید .
وی با اشاره به این که تعداد زیادی از درختان باغ موزه سعدآباد به دلیل عدم نگهداری صحیح خشکیده است گفت: قطع درخت در این کاخ انجام نشده است مگر درختانی که خشکیده شده و امکان احیای آنها نیز وجود نداشت .
این هفته معاون توسعه منابع و پشتيباتي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور از پرداخت 100 درصد يارانه بليت حمل و نقل همگاني،شامل اتوبوس و مترو ،سه ماهه اول سال 93 طي روزهاي آينده خبر داد و گفت : اين مبلغ بر اساس توافقات صورت گرفته با خزانه بزودي به حساب سازمان هاي اتوبوسراني و حمل و نقل همگاني شهري و مترو پرداخت مي شود.
زمان آغاز به کار اتوبوس های برقی در پایتخت این هفته اعلام شد. ابوالفضل قناعتی،عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت راهاندازی اتوبوسهای برقی در پایتخت گفت: اتوبوسهای برقی از سال 94 وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شوند و کم هزینه تر از سایر اتوبوسها هستند.
ادامه مطلب...
صدای و سیما میتواند نقش زیادی در حل مشکل آلودگی هوا داشته باشد. اما کم کاری میکند. این سازمان ساعات طلایی تبلیغاتش را به درآوردن پول میگذراند و به فرهنگ سازی محیط زیست و آموزش بهینه مصرف انرژی در ساعات مناسب نمیپردازد. هر کسی که در روند چهل ساله طرح مترو اختلال به وجود آورده مقصر اصلی است و باید در داد گاهی عادل جواب گو باشد.
ایلنا - نبی الله منصوری، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، در مورد علل آلودگی هوا به خبرنگار ایلنا گفت: رسیدن به شرایط نامساعد آلودگی هوا دو علت دارد یک علت به عوامل تولید کننده آلو دگی هوا بر میگردد و بخش دوم عوامل تشدید کننده آلودگی هوا است.
وی افزود: در عوامل تولید کننده، خودروها بالای ۷۰ درصد نقش دارند و ۳۰ درصد دیگر به دلیل سیستمهای گرمایش خانهها، شرکتها و مقداری هم به علت کارخانههای صنعتی است.
منصوری ادامه داد: عوامل تولید کننده همیشه وجود دارند اما عوامل تشدید کننده در پاییز و زمستان به وجود میآیند و سبب میشوند که آلودگی هوا در سطح زمین محبوس بماند که تهران از نظر این عوامل که طبیعی هستند، مانند هواشناسی، عرض جغرافیایی وجود کوهها وجود یا عدم وجود باد و باران موقعیت بدی دارد.
منصوری اضافه کرد: همچنین انتظار میرود هر چه ارتفاع بیشتر شود، دمای هوا نیز کمتر شود و آلودگی نیز صعود کند اما این اتفاق به علت پدیده وارونگی هوا رخ نمیدهد. و سبب میشود که آلودگی در سطح زمین بماند و به علت کمبود باد و باران رفع نشود و ما هم به طور مداوم با استفاده از خودرو و وسایل گرمایشی آن را تشدید میکنیم.
وی افزود: عملکرد ما در زمینه حل این مشکل خوب نیست. محدودیتهای ترافیکی و تعطیلی مدارس و کارخانجات برای کوتاه مدت مانند مسکن است و چارهای جز انجام آنها نیست. اما باید در این زمینه آموزش داده شود و فرهنگ سازی شود تا افراد به صورت داوطلبانه از خودرو استفاده نکنند. همچنین آلودگی هوا در همه نقاط شهر مساوی نیست و در بعضی مناطق غیر مرکزی آلودگی کمتر است و شاید لازم نباشد مدارس در آنجا نیز تعطیل شوند. مدرسهای که در کنار بزرگراه است شرایط متفاوتی نسبت به مدارسی که در حاشیه شهر هستند، دارد.
منصوری گفت: اما در مورد عملکرد کلان ما، هر کسی که در روند چهل ساله طرح مترو که از سال ۵۳ شروع شده است، اختلال به وجود آورده مقصر اصلی است و باید در داد گاهی عادل جواب گو باشد. در حال حاضر مردم نمیتوانند به راحتی از مترو استفاده کنند زیرا بسیار شلوغ است و معطل میشوند. مترو ما توسعه نیافته است و مردم ترجیح میدهند از خودرو شخصی استفاده کنند.
ادامه مطلب...
«در حوزه فرهنگ ترافیک و تغییر در سبک استفاده از خودرو در سطح شهر دچار ضعف جدی هستیم. این در حالی است که این دو موضوع بسیار جدی و اساسی است و باید به آن توجه شود. همچنین در زمینه آلودگی هوا نیز باید به این نکته توجه داشت که در همه شهرهای بزرگ دنیا شرایط به گونهای نیست که ابتدا هوا را آلوده کنند و سپس برای رفع این آلودگی دست به چارهاندیشی بزنند بلکه تلاششان بر این است که آلودگی ایجاد نشود بنابراین در این بخش نیز به تصمیمگیریهای جدی و تغییر سبک زندگی نیازمندیم.»
شهر خبر - بهرغم آنکه کارشناسان محیطزیست نسبت به قرار گرفتن آلودگی هوای پایتخت در شرایط اضطرار هشدار میدهند، اما به نظر میرسد که استفاده از راهکارهای دم دستی مانند تعطیلی مدارس و ادارات همچنان اولین راهکاری است که اعضای کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا در پایتخت به آن تاکید دارند. این در حالی است که کارشناسان شهری بر این باورند که استفاده از راهکارهای طولانی مدت و بازگشت مسئولان به اسناد بالادستی کاهش آلودگی هوا میتواند مهمترین راهکار موثر در رفع این مشکل در کلانشهر تهران باشد.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران اعتقاد دارد؛ تا زمانی که رفتار ترافیکی، نحوه استفاده از خودرو و سبک زندگی مان تغییر نکند، به هر میزان که بزرگراه بسازیم مشکل ترافیک و آلودگی هوا حل نخواهد شد. قالیباف تاکید میکند: «ترافیک تهران آزارهنده و غیرقابل قبول و آلودگی هوای آن کشنده است و سلامت انسانها را بهطور جدی به خطر انداخته است، حفظ جان انسانها نیز بر همه ما واجب است، آلودگی هوا حیات سالخوردگان، کودکان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماریهای خاص را به خطر جدی انداخته است.»
بنابر طرح جامع حملونقل عمومی شهر تهران و سایر اسناد بالادستی توسعه حملونقل عمومی مهمترین راهکاری است که برای کاهش آلودگی هوا و رفع مشکل ترافیک در پایتخت پیشنهاد شده است.
ادامه مطلب...
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: قطار شهری، یکی از نیازهای اساسی شهرهای توسعه یافته و پیشرفته است.
وی گفت: کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک، جلوگیری از تضییع زمان و ایمن بودن از ویژگی های استفاده از قطار شهری در شهرهای بزرگ است.
آیت الله مجتهدشبستری اظهارکرد: کار مترو بسیار سخت و ظریف است و قطار شهری تبریز باید در اجرای ان دقت کند تا مالکان و صاحبان املاک با کوچک ترین خطری مواجه نشوند.
وی خاطرنشان کرد: چندین سال است که مساله مترو تبریز مطرح بوده و امروز شاهد مقدمات بهره برداری از آن هستیم و باید قبل از استفاده از این وسیله نقلیه، فرهنگ استفاده از آن را در بین مردم رواج دهیم.
آیت الله مجتهدشبستری گفت: فرهنگ استفاده و همچنین نظافت و نگهداری مترو باید در بین مردم از سوی رسانه ها و مسوولان بازگویی شود تا زمینه برای استفاده مطلوب از این وسیله نقلیه برای شهروندان فراهم شود.
وی همچنین از سازمان قطار شهری تبریز خواست با سرعت و دقت لازم و رعایت تمام جوانب، خط یک مترو تبریز را افتتاح و در اختیار شهروندان قرار دهد.
آیین رونمایی از پنج واگن قطار شهری تبریز که در روزهای اخیر وارد این شهر شده با حضور مسوولان استان و شهرداری و عده ای از مردم در محل پارک ائل گولی برگزار شد.
قرار است با انجام تست های لازم، فاز نخست خط یک مترو تبریز با طول تقریبی هفت کیلومتر از ائل گلی تا باغلار باغی به بهره برداری آزمایشی برسد.
ادامه مطلب...
علی رغم اینکه استفاده از وسایل نقلیه عمومی ممکن است برای بازیگران کمی سختتر باشد، اما سعی میکنم تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو استفاده کنم.
رزیتا غفاری در پاسخ به این سوال که چه نمرهای به خود برای کاهش آلودگی هوا میدهید؟ گفت: علی رغم اینکه استفاده از وسایل نقلیه عمومی ممکن است برای بازیگران کمی سختتر باشد، اما سعی میکنم تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو استفاده کنم؛ نمیدانم شاید نمره 15 تا 16 به خودم بدهم.
به گزارش برترینها به نقل از ایسنا، این بازیگر سینما و تلویزیون هم که به تازگی از بازی در کاری در شمال کشور، برگشته است، گفت: وقتی به تهران نزدیک میشویم، آلودگی هوا کاملا احساس میشود و متاسفانه در این آلودگی هوا غرق شدهایم؛ متاسفانه مساله آلودگی هوا در شهر تهران از جهات مختلف مثل شهرسازی، مسکن و تولید وسایل نقلیه دیده نشده و باعث شده شرایط روز به روز بدتر شود و در حال حاضر علت بسیاری از بیماریها، آلودگی هوا است.
رزیتا غفاری که در کافه سوال شبکه دو حاضر شده بود، در پایان گفت: یکی از آرزوهایم انتقال پایتخت از تهران است و در کل هم امیدوارم شرایطی مهیا شود که بتوانم در شهری جز تهران سکونت داشته باشم؛ چراکه آلودگی هوا بسیار خطرناک است.
ادامه مطلب...
گروه اجتماعی تدبیر: آلودگی هوا در سال 92 جزء معضلات تهران و دیگر کلان شهرهای ایران به حساب می آمد. به طوری که بیشتر روزهای سال در شهر تهران آلوده و در حد هشدار بود. مدیر کل محیط زیست استان تهران، افزایش روزهای سالم پایتخت را از اولویت های اصلی استان تهران در سال 93 اعلام کرد. به گفته وی "براساس برنامهریزیهای انجام شده برای ارتقای استاندارد سوخت و خودرو میتوان امید داشت که تعداد روزهای سالم پایتخت افزایش یابد."
اسماعیل کهرم، بوم شناس و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی این برنامه ریزی های محیط زیستی در استان تهران را مفید می داند و معتقد است کنترل فنی اتومبیل ها و تولید بنزین با استاندارد یورو 4 در بهبود این وضعیت مفید است. اما به عقیده وی علاوه بر مسائلی مثل آلودگی هوا و ترافیک، موضوعاتی مثل بحران آب و حیات وحش هم باید در تهران مورد توجه ویژه قرار گیرند.
با توجه به اولویت هایی که سازمان محیط زیست استان تهران اعلام کرده است، پیش بینی شما برای سال 93 در خصوص آلودگی هوا چیست؟
اگر کیفیت سوخت بهبود پبدا کند، جلوگیری از آلودگی هوا در تهران امکان پذیر است. ما در حال حاضر 8 پالایشگاه در کشور داریم که از این تعداد 4 پالایشگاه بنزین یورو4 را تولید و مابقی همان بنزین عادی را تولید می کنند. بنابراین اگر بتوانیم کیفیت سوخت را ارتقاء دهیم به طور قطع بر بهبود آلودگی هوا در تهران تاثیر خواهد داشت.
مسئله بعد اینکه باید شهرداری را تشویق کنیم تا سیستم مترو و اتوبوس عمومی را گسترش دهد، زیرا دولت قبل حتی در راه ترخیص واگن های مترو مانع ایجاد می کرد. البته این مسئله در حال حاضر حل شده و وزارت نفت قرار است که این واگن ها را در اختیار شهرداری قرار دهد تا روند گسترش مترو پیش رود.
ادامه مطلب...
عصر ایران - به دنبال آلودگی بی سابقه هوا در پاریس، پایتخت فرانسه، یک مسئول حمل و نقل فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد در زمان آلودگی هوا وسایل نقلیه عمومی در پاریس رایگان خواهد بود.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، ژان-پل اوشون، رئیس برنامه ریزی حمل و نقل ایل دو فرانس اعلام کرد با توجه به اینکه آلودگی هوا در پاریس از آستانه هشدار گذشته است، برای ترغیب رانندگان به استفاده نکردن از خودرو شخصی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، از صبح جمعه تا شامگاه یکشنبه استفاده از وسایل نقلیه عمومی رایگان خواهد بود.
اوشون در بیانیه ای اعلام کرد « با توجه به خطرات زیاد آلودگی هوا برای سلامتی مردم، من با برقراری ارتباطی با دولت تصمیم گرفتم در تمام دوره شدت آلودگی هوا وسایل نقلیه عمومی رایگان باشد ».
به گزارش اکسیژن از پاریس با وجود آنکه آلودگی هوا در پاریس به مراتب از کلانشهرهایی مانند پکن و تهران کمتر است اما مطالبه هوای پاک از جانب شهروندان در سالهای اخیر ، دولت فرانسه و مسئولان شهری پاریس را به انجام اقدامات اساسی برای کاهش آلودگی هوا از قبیل ایجاد خطوط جدید اتوبوس ریلی، عرضه خودرو و موتوسیکلت برقی، ساخت پمپهای برق (مانند پمپ بنزین) برای شارژ باتری موتورها و خودرو های برقی در سطح شهر خصوصا در برابر مراکز عمومی مثل مراکز خرید و رستورانها، تاسیس شبکه گسترده دوچرخه کرایه و مستقر ساختن چند هزار دوچرخه یک شکل دولتی در صدها ایستگاه دوچرخه در پاریس ، در کنار اتوبوس رانی و شبکه قدرتمند و معروف مترو و قطار شهری (اِقو اِق) پایتخت فرانسه واداشته است.
عکس : وطن ما
وزیر نفت با اشاره به تولید نفت و گاز بدون گوگرد با استانداردهای یورو 4 در کشور گفت: در حال حاضر در تهران تنها بنزین پاک توزیع می شود.
وی تولید بنزین در پتروشیمی ها را رد نکرد و گفت: مطمئناً بنزین تولیدی پتروشیمی آلاینده و خارج از استاندارد است اما در تهران که سطح آلودگی هوا بسیار بالا است این نوع بنزین را توزیع نمی کنیم حتی در صدد واردات بنزین هستیم.
ادامه مطلب...
معاون شهردار تهران برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل پایتخت را تشریح کرد:
ایلنا: معاون شهردار تهران در میزگرد تخصصی ارزیابی برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل پایتخت در جریان «سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک»، با تشریح برنامه ۵ ساله شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل و نقل گفت: این برنامه مبتنی بر کرامت انسانی و با اولویت انسانها در شهر تدوین شده و محور اصلی آن در حوزه حمل و نقل، توسعه حمل و نقل عمومی است، ضمن اینکه پایش و کاهش آلایندههای زیست محیطی، حمل و نقل انسان محور، توسعه سیستمهای هوشمند و مدیریت عرضه تسهیلات و تقاضای سفر، از دیگر محورهای این برنامه است.
به گزارش ایلنا، "سید جعفر تشکری هاشمی" افزود: بر این اساس، سهم حمل و نقل عمومی در جابهجاییهای روزانه از ۵۶ درصد در حال حاضر به ۷۵ درصد در سال ۹۷ افزایش مییآبد و خطوط ریلی نیز با ۱۴۸ کیلومتر افزایش، از ۱۵۲ کیلومتر فعلی به ۳۰۰ کیلومتر در سال ۹۷ توسعه پیدا میکند، ضمن اینکه تعداد واگنهای مترو نیز با افزایشی بالغ بر یک هزار و ۱۴۰ واگن، از یک هزار و ۲۹۸ واگن موجود به دو هزار و ۴۳۸ واگن میرسد.
وی با اعلام اینکه خطوط بیآرتی نیز با ۳۳ کیلومتر افزایش، از ۱۵۹ کیلومتر فعلی به ۱۹۲ کیلومتر در سال ۹۷ توسعه می-یآبد، تأکید کرد: تعداد اتوبوسهای ناوگان اتوبوسرانی نیز با افزایشی بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه، از ۶ هزار و ۵۵۳ دستگاه موجود که تنها ۴۵۰۰ دستگاه آن سالم هستند به ۹ هزار و ۵۳ دستگاه میرسد، ضمن اینکه دو هزار دستگاه از اتوبوسهای فرسوده موجود نیز باید از رده خارج شده و اتوبوسهای نو جایگزین آنها شوند.
ادامه مطلب...
به گزارش بولتن نیوز، روزنامه همشهری در ادامه نوشت: همه اینها واقعیتی است که شهرهای بزرگی در جهان به خاطر آلودگی هوا با آن مواجه شدهاند و روزگاری این جملات هر کدام تیتر روزنامههای کشوری در جهان بوده است؛ واقعیت تلخی که بالاخره کشورها را مجبور کرد که فکری به حال آلودگی هوای شهرها بکنند تا برای نجات مردمی که بعد از مدتها سرفه و خسخس سینه به بیماریهای مختلف مبتلا میشدند و کمکم جانشان را از دست میدادند کاری شود. خیلی از کشورهای جهان سالها پیش فهمیدند که باید با مدیریت واحد، کاری برای مقابله با گسترش آلودگی هوا کنند که شهرهایشان جایی برای زندگی باشد نه برای مرگ. مشکل آلودگی هوا مسئلهای مختص به منطقهای خاص در جهان نیست؛ همه کشورها به نسبت خودشان با آن دستوپنجه نرم کردهاند. هنوز هم ساکنان شهرهای زیادی در جهان با گرفتاری آلودگی هوایی که باید تنفس کنند مواجه هستند اما شهرهایی هم در جهان وجود دارند که توانستهاند اوضاع را بهتر کنند تا از گروه مناطق آلوده و خطرناک برای زندگی خارج شوند.
ادامه مطلب...
شهردار تبریز تاکید کرد: حمل و نقل عمومی از مهمترین موضوعات عدالت و حفظ کرامت انسانی است و بر این اساس باید تلاش کنیم در این مدار شتاب و سرعت خود را بیشتر کنیم .
وی افزود: دوران راهکارهای مقطعی برای کاهش آلودگی هوا به سرآمده و باید از راهکارهای موقت و مسکنگونه برای کاهش آلودگی هوا پرهیز کرد؛ چرا که وقتی یک نوع آلودگی وارد جو شود قطعا قابل کنترل نبوده و تنها استفاده از روشهای کنترل از منبع آلاینده تاثیرگذار خواهد بود .
ادامه مطلب...
ناصرخسرو هزار سال پیش در وصف اصفهان نوشته است:«شهری است بر هامون نهاده، آب و هوایی خوش دارد و هرجا که ده گز چاه فرو برند آبی سرد خوش بیرون آید... و در شهر جویهای آب روان و بناهای نیکو و مرتفع ... و اندرون شهر همه آبادان که هیچ از وی خراب ندیدم و ... مردم آنجا میگفتند هرگز بدین شهر هشت من نان کم تر به یک درم کس ندیده است، و من در همه زمین پارسیگویان شهری نیکوتر و جامعتر و آبادانتر از اصفهان ندیدم، و گفتند اگر گندم و جو و دیگر حبوب بیست سال نهند تباه نشود ...»
باید خدای را سپاس گفت که این قصه همان هزار سال پیش ثبت شد و دیگر گذر ناصرخسرویی در این روزها به دیار ما نیافتاد؛ وگرنه باید از چه مینوشت؟ از زایندهرود خشک؟ از درختانی که جامه سیاه دود بر تن کردهاند و از تنفس خود واماندهاند؛ چه رسد به آن که هوای شهر ما را تازه کنند؟ از ماشیندودیهایی که گرد سیاه سرب بر شهر میپاشند؟ از لحاف سیاه و سنگین آلودگی که چون بختکی بر شهر افتاده و همه را به خواب مرگ فرو میبرد؟ از برف سرخرنگی که امسال بارید و نشانمان داد چه بر ریه خود میدمیم؟ از مردمان ماسکبهدهان شهر؟ از مطبهای مملو از بیماران ریوی و تنفسی؟ از چهره کریه و مرگبار سرطان که حالا از سالمندان و بزرگترها گذشته و به کودکان معصوم این شهر پر از دود و آلودگی چنگ و دندان نشان میدهد؟ از هزینههای گزاف درمان بیماریهای صعبالعلاج ناشی از آلودگی هوا و آسیبهای روحی متعاقب آن؟ و یا از بالانشینهایی که سر کلاف درهم فاجعهی زیستمحیطی اصفهان را گم کردهاند؟
سالها پیش آب زایندهرود بهانهای برای رشد صنایع مختلف از قبیل ذوبآهن، فولاد مبارکه، پلیاکریل و پالایشگاه در اطراف اصفهان شد. صنایعی که هرکدام مایه افتخار هر ایرانی و محصولاتشان مایه رونق زندگی مردمان جایجای کشور پهناور ایران و از جمله اصفهان است؛ اما خشکی زایندهرود و آلودگی روزافزون این صنایع، تنها و تنها نصیب مردم اصفهان شده است. بنزین غیراستاندارد، خودروهای فرسوده، ضعف غیرقابلباور سامانههای حمل و نقل عمومی و البته قصه کشدار متروی شهرمان که خود «یکی داستان است پر آب چشم»، همگی نقش خود را در این بازی شوم و نفسگیر ایفا کردهاند.
ادامه مطلب...
عضو شورای شهر تهران گفت: آلودگی هوا و تشدید آن در اکثر روزهای سال مهمترین مشکل کلان شهر تهران و مردم است که طبق آمار سالیانه تعداد زیادی از هموطنانمان به دلیل این معضل جان خود را از دست دادهاند.
اسماعیل دوستی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس با اشاره به مشکلات شهر تهران اظهار داشت: تهران به عنوان پایتخت سیاسی کشور با مشکلات متعددی مواجه است که برای حل آنها تا به بحران تبدیل نشدهاند باید اقدامات درست انجام شود.
وی ادامه داد: معتقدم که آلودگی هوا و تشدید آن در اکثر روزهای سال مهمترین مشکل کلان شهر تهران و مردم است که طبق آمار سالیانه تعداد زیادی از هموطنانمان به دلیل این معضل جان خود را از دست دادهاند.
عضو شورای شهر تهران افزود: یکی دیگرا ز مشکلاتی که در تهران وجود دارد در زمینه زیست محیطی است که این موضوع نیز بر مشکلات شهر تهران افزوده است و تاکنون اقداماتی برای رفع آن صورت گرفته ولی کافی نیست.
دوستی بیان کرد: از دیگر مشکلاتی که کلان شهر تهران با آن مواجه است میتوان به بحث وجود مدارس فرسوده و وضعيت نامناسب اين مدارس در برخي مناطق مرکزي و جنوبي شهر اشاره داشت که بايد مورد رسيدگي قرار گيرد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر حوزه حمل و نقل عمومی تهران با مشکلاتی از قبیل فرسوده بودن و نداشتن بودجه کافی برای توسعه و نوسازی مواجه است که این مهم را میتوان به عنوان یکی دیگر از مشکلات مهمی موجود در پایتخت عنوان کرد و برای حل آن باید اقدامات لازم صورت گیرد.
عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: از دیگر مشکلات کلان شهر تهران عدم وجود درامدهاي پايدار شهرداري است که معتقدم هر چه سریعتر بايد براي اين موضوع که بسیار مهو اساسی است راه های حل مناسبی اتخاذ شود.
جمعه 02 اسفند 1392
یکی از اقدامات موثر در کاهش آلودگی هوا طرح از رده خارج کردن اتوبوس های فرسوده و توسعه و نوسازی حوزه حمل و نقل عمومی تهران است و اگر دولت به صورت کامل از مدیریت شهری حمایت کند این مهم محقق می شود.
مهمترین مشکل تهران ترافیک است
الهه راستگو در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در خصوص مشکلات شهر تهران اظهار داشت: از آنجایی که تهران مرکز سیاسی کشور است به طبع مشکلات فراوانی دارد که مطمئنأ می توان آنها را به حداقل رساند.
وی ادامه داد: در همین راستا می توان آلودگی هوا و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی را نام برد که معتقدم با تعامل میان شورا، شهرداری و دولت مشکلات در این زمینه قابل حل شدن است. عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در شهر تهران در حال گسترش است موضوع آسیب های اجتماعی است که این مشکل را باید با ارائه راهکار های اصولی از سمت ارگان های مربوطه و مشارکت مردمی کاهش داد.
راستگو تصریح کرد: برای برطرف شدن مشکلات شهری در تهران باید حل هر مشکل را به یک متولی خاص واگذار کرد تا بتواند با تعیین ردیف بودجه و اجرای برنامه هایی مناسب در کاهش و از بین بردن آن موفق عمل کند. وی بیان کرد: یکی از موضاعاتی که موجب تشدید مشکلاتی نظیر آلودگی هوا در تهران شده عدم هماهنگی لازم میان دستگاههاي مختلف و نداشتن اختيارات لازم شوراي شهر و مديريت شهري براي حل آنها است.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: متاسفانه اقدامات صورت گرفته در راستای حل مشکلات مهم تهران مانند آلودگی هوا،ترافیک و آسیب های اجتماعی تا به امروز به هیچ وجه تأثیرگذار نبوده است و مسئولان مربوطه باید برای رفع آنها اقدامات لازم را به انجام دهند.
ادامه مطلب...
وی ادامه داد: از سال ۸۷ و ۸۸ در شهر تهران بنزن بیشتر از حد استاندارد افزایش یافته و از آن سالها یکی از آلایندهترین مواد در آلودگی هوا بوده است که امروزه با تدابیر ویژهای میزان بنزن در آلودگی هوا کاهش یافته است.
ابتکار خاطرنشان کرد: با همکاری موسسه استاندارد و محیط زیست نیز میزان آزبست در لنتهای ترمز غیر استاندارد در شهر تهران حذف شد و اخیراً نیز محمولههای بزرگی از لنتهای ترمز غیر استاندارد چینی که دارای آزبست بودند متوقف شده است.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به برنامه پنج ساله در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: باید سیاستهای برنامه پنجم درباره افزایش حمل و نقل عمومی در کلان شهرها هرچه سریعتر اجرایی شود چراکه حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین اصول کاهش آلودگی هوا است.
ادامه مطلب...
عضو شورای شهر تهران گفت: بر اساس آمارها در سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که ماهانه به صورت میانگین بیش از 220 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتته ایم.
رحمتالله حافظی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در خصوص فرسوده بودن حوزه حمل و نقل عمومی تهران اظهار داشت: در حال حاضر فرسوده بودن حوزه حمل و نقل یک مشکل است که موجب آلودگی هوا شده و اگر برای نوسازی و توسعه آن اقدامات لازم صورت نگیرد آلودگی ناشی از آن در آینده به یک بحران تبدل می شود.
وی ادامه داد: بر اساس آمارها در سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که ماهانه به صورت میانگین بیش از 220 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتیم. آمار تکاندهندهای که باید حدود 2500 مورد بستری شدن ناشی از بیماریهای قلبی در سال و بیش از 4 هزار و 550 مورد بستری بر اثر مشکلات تنفسی را به آن اضافه کرد.
عضو شورای شهر تهران با بیا اینکه آلودگی 88 درصدی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای سواری و موتورسیکلتهاست، تصریح کرد: در این راستا تولیدکنندگان داخلی خودروها و موتورسیکلت ها باید تولیداتشان را به استانداردهای جهانی برسانند در غیر این صورت انجام هر اقدامی برای کاهش آلودگی هوا از سوی مسئولان و مردم بی فایده خواهد بود.
ادامه مطلب...
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای تهران گفت: متاسفانه درحال حاضر فروش طرح ترافیک به یک منبع درامدی برای شهرداری تبدیل شده است.
احمد حکیمی پور در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در خصوص بودجه حوزه حمل و نقل عمومی در سال آینده اظهار داشت: میتوان گفت که در برنامه دوم پنج ساله توجه خوبی به موضوع حمل و نقل عمومی شده و منابع مناسبی برای توسعه آن تعریف شده است.
وی ادامه داد: در برنامه 5 ساله دوم شهرداری توسعه خطوط مترو و دیگر شبکه های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس در نظر گرفته شده است البته کنترل دیگر وسایل نقلیه آلاینده نیز از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی هوا خواهد بود.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با اشاره به کاستی های اجرای طرح ترافیک گفت: متاسفانه درحال حاضر فروش طرح ترافیک به یک منبع درامدی برای شهرداری تبدیل شده که این موضوع در تشدید آلودگی هوا و افزایش ترافیک بسیار تاثیرگذار است.
حکیمیپور با اشاره به معضل آلودگی هوای تهران بیان کرد: رفع معضل آلودگی هوا و ترافیک یک کار جمعی است و تنها برعهده شهرداری نبوده از این رو شهرداری به تنهایی نمی تواند مشکل ترافیک و آلودگی را حل کند و ارگانهای مربوطه باید با تعامل و همکاری با شهرداری این مشکل را به حداقل برسانند.
وی تصریح کرد: امروزه توسعه حمل و نقل عمومی مهمترین نیاز ابر شهری مانند تهران است و باید در جهت تحقق این مهم اقدامات مناسب و اصولی صورت گیرد و شورا تمام تلاش خود را برای انجام این مهم به کار خواهد گرفت.
26/بهمن/1392
هوای ناپاک، زندگی و حیات مبتلایان به آسم و آلرژی را با خطر مرگ تهدید می کند
در همین رابطه دکتر مریم محلوجی راد فوق تخصص آسم و آلرژی، با تاکید بر اینکه هوای ناپاک زندگی و حیات مبتلایان به آسم و آلرژی را با خطر مرگ تهدید می کند به خبرنگار شفقنا زندگی می گوید: برای افرادی که زمینه بیماری های تنفسی، آسم و آلرژی، بیماری های مزمن ریوی و قلبی را دارند آلودگی هوا موجب تشدید بیماری می شود و در افراد مبتلا به آسم احتمال حمله حاد را افزایش می دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: آلودگی هوا وقتی ایجاد می شود که ذراتی در هوا به طور معلق وجود دارد و این ذرات بر حسب اندازه ای که دارند وارد دستگاه تنفسی می شوند و این ناحیه از بدن را تحریک می کنند. به طوری که کودکان زیر 12 سال و بزرگسالان بالای 60 سال و زنان باردار به عنوان گروه های در معرض خطر هستند و به این افراد توصیه می شود در هوای آلوده از منزل خارج نشوند و دود ناشی از اگزوز در فصل سرما به خاطر وارونگی هوا و سردی به سطح زمین نزدیکتر شده و لذا بر روی سلامتی افراد تأثیر منفی خواهد داشت.
محلوجی راد با اشاره به وجود برخی آسیب های آلودگی هوا برای جنین اظهار داشت: آلودگی هوا باعث التهاب ریه می شود که این مسئله، اکسیژن وارد شده به خون را کاهش می دهد بنابراین این شرایط در خانم های باردار باعث می شود که اکسیژن کمتری به جنین برسد که در صورت حمله حاد آسمی در مادر، خطرات جدی نظیر زایمان زود رس، مسمویت حاملگی، تولد نوزادان با وزن پایین را در پی دارد.
ادامه مطلب...
به گزارش گروه سبک زندگی خبرگزاری دانا (داناخبر) و به نقل از روزنامه ایران، هوای تهران این روزها آنقدر خاكستری است كه حتی بارش برف و باران روزهای اخیر نیز نتوانسته رنگ و روی تیره این شهر را بشوید.
مشكل بغرنجی كه انتقال پایتخت سیاسی از تهران را به عنوان یكی از گزینههای رهایی، پیش روی مسوولان قرار داده و موجب شده است موضعگیریهای بسیاری در این باره مطرح شود؛ طرحی رویایی كه به زعم مسعود سلطانی فر، عضو شورای شهر تهران انجام شدنی نیست.
براوردهای غیررسمی مسوولان وزارت راه و شهرسازی نشان میدهد در گام نخست برای انتقال و جابه جایی پایتخت سیاسی از تهران نیاز به بودجهای معادل 80 تا 100 میلیارد دلار خواهد بود. رقمی كه در حال حاضر نتیجه براورد غیر رسمی كارشناسان است و از واقعیت فاصله دارد.
سلطانیفر، تعویق در اجرای طرح جامع مترو و ترافیك را دو عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت دانست و افزود: اگر تنها بین 10 تا 15میلیارد دلار از هزینه سرسامآور جابه جایی پایتخت به توسعه شبكه ریلی و حملونقل عمومی تهران اختصاص داده شود، دو مشكل بزرگ تهران یعنی آلودگی هوا و ترافیك از بین خواهد رفت. این عضو
ادامه مطلب...
شهر خبر به نقل از قانون - گویا قرار نیست در دولت جدید نیز گرهای از مشکلات آلودگی هوای تهران باز شود و همچنان باید پرونده کاهش آلودگی هوا خاک بخورد. رحمت ا... حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران به بررسی معضل آلودگی هوای تهران پرداخته است:
آقای دکتر در حوزه آلودگی هوای تهران، چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟ کمیته محیط زیست شورای شهر تهران به ریاست دکتر ابتکار در حال حاضر در قالب کمیسیون سلامت در حال فعالیت است. شورای شهر در این زمینه چه حساسیتی دارد؟
تشکیل کمیسیون سلامت در شورای شهر نشان دهنده این است که سلامت مردم برای شورا مهم است؛پیگیری مطالبات مردم، در ارتباط با مسائل سلامت، خدمات شهری و ... یک مدیریت با ارزش و قابل تامل است. اعضای کمیسیون خودشان را موظف میسازند که از جایگاه نمایندگی مردم از دستگاههای متولی، مطالبه گر بوده و بر عملکرد و وظایف حوزههای مرتبط نظارت کنند که این تعامل باعث ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم میشود.
خانم ابتکار در شورای شهر سوم رئیس کمیته محیط زیست شورا بودند و حالا که خودشان متولی امر در سازمان حفاظت از محیط زیست هستند، شاهد اتفاق چندان مثبتی درزمینه کاهش آلودگی هوا نبوده ایم، ارزیابی شما چیست؟
البته اگر چه اثر بخشی عملکرد ایشان چندان قابل مشاهده نیست اما احیای کمیته ملی مبارزه با آلودگی هوا وشورای عالی حفاظت از محیط زیست که سالها تعطیل شده بود، از اتفاقات بسیار مثبت در چند ماه گذشته محسوب شده و نشان میدهد که در این حوزه دغدغه و کارهای زمین مانده زیادی وجود دارد. اما چون عوامل آلاینده هوا بسیار متعدد هستند، پس تنها با یک عامل حل شدنی نیست؛ موضوع آلودگی هوا یک موضوع ملی و حاکمیتی بوده و سازمان حفاظت از محیط زیست به تنهایی نمیتواند آنرا مدیریت و بر طرف کند.بلکه قوه مجریه، قضاییه و مقننه نیز باید در این ارتباط همفکری و تعامل مستقیم و جدی داشته باشند.نه تنها روسای سه قوه، بلکه آقای رئیس جمهورهم باید نشست مشترکی با روسای جمهور منطقه داشته باشند چرا که بخشی از این مشکلات فرا ملی بوده و نیازمند تعامل با سایر کشورها است همچنین آقای روحانی به عنوان رئیس شورای عالی حفاظت از محیط زیست، تولید سوخت توسط پتروشیمیها را متوقف کند.
ادامه مطلب...
وارونگی هوا که شرایط ناسالم جوی را در هوای بسیار سرد تبریز در طی 10 روز گذشته به وجود آورده، ضمن افزایش بیماری های تنفسی، مشکلاتی همچون لغو پروازهای فرودگاه بین اللمللی شهید مدنی تبریز را به همراه داشت و از سوی دیگر آلودگی هوا بسیاری از مراکز آموزش عالی و مدارس را نیز به تعطیلی کشاند؛ با اینکه با تعطیلی پنج روزه مدارس در تبریز ترافیک خودروها تا حدودی کاهش یافت اما این مسئله نیز آنچنان چاره ساز نبود.
ادامه مطلب...
عکس : باشگاه خبرنگاران
اکسیژن - مهران شمشیر بندی - از سامانه حمل و نقل عمومی همیشه به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا یاد می شود. ولی آیا در چند سال اخیر خود این سامانه تبدیل به معضلی برای افزایش آلودگی هوای تهران نشده است؟
با قطعیت تمام می توان گفت که همه ساکنان تهران در تمامی مناطق 22 گانه و نیز حومه های شهر در طی مسیر روزانه خود با خودرو های عمومی و دولتی (اتوبوس، مینی بوس، تاکسی یا کامیون هایی) مواجه شده اند که بدون وقفه دودی شبیه به دودکشهای کارخانه ها و کارگاههای مازوت سوز، از اگزوز آنها در حال خروج است. در همان لحظه است که اگراین افراد درون خودرو شخصی خود نشسته باشند، - مطابق عادت این سالها- سر شان را بالا می گیرند و می گویند وقتی متولی امر اهمیتی به آلودگی هوا نمی دهد من چرا ناراحت باشم ، منی که همیشه یا حداقل گاهی اوقات بنزین سوپر هم برای خودرو شخصی ام تهیه می کنم !! آیا مدیران و مسئولان مدیریت شهر از مسیرهای ویژه ای رفت و آمد می کنند که این دود و دم وحشتناک را نمی بینند؟ آیا آنها با این پدیده خودزنی شهرداری و دولت مواجه نشده اند؟ و اگر می بینند و می دانند چرا اقدامی نمی کنند؟
ادامه مطلب...
جامعه > سلامت - بیشتر افراد کشور ما الان جوان هستند و بدنشان مقاوم است، تا عوارض این آلودگیها بخواهد خودش را نشان دهد چند سال طول میکشد و احتمالا در آینده نزدیک تعداد مبتلایان به سرطانها بیشتر خواهد شد.
امید کریمی، فهیمه حسنمیری: بسیاری از کسانی که در شهرهای کوچک ایران زندگی میکنند، رویای مهاجرت به شهرهای بزرگ مخصوصا پایتخت و بهرهمند شدن از امکانات بیشتر را در سر دارند؛ اما ساکنان کلانشهرها و به ویژه تهرانیها طوری در محاصره مشکلات متعدد شهری، اجتماعی و محیط زیستی قرار گرفتهاند که نه تنها زندگی در این شهرها برایشان لذت بخش نیست بلکه گاهی به یک کابوس وحشتناک تبدیل میشود. هوای آلوده که مجال نفس کشیدن باقی نمیگذارد، اخبار نگرانکننده درباره آلودگی آب و مواد غذایی، رشد انواع سرطان، بیماریهای تنفسی و روحی بخشی از مشکلاتی است که ساکنان شهرهای بزرگ با آنها مواجهند.
ادامه مطلب...
دو عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با تهران پرس از وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفتند.
اقبال شاکری در خصوص وضعیت ناوگان اتوبوس رانی شهر تهران اظهار داشت: با توجه به مشکلات چند سال گذشته ناشی از عدم نوسازی و اجرای طرح توسعه ناوگان درسال جاری حدود 40 درصد از ناوگان اتوبوسرانی شهری کشور به سن فرسودگی رسیدهاند و در سال آینده این عدد به حدود 50 درصد افزایش خواهد یافت و باید در این زمینه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین اعضای شورای شهر تهران مصوبه ای در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوس رانی شهر تهران داشته باشند.
وی در ادامه افزود:از حدود 6 هزار اتوبوسی که در شهر تهران در حال تردد و خدمت رسانی هستند،یک هزار تا یک هزار و 500 دستگاه اتوبوس فرسوده بوده و باید از ناوگان اتوبوس رانی خارج شوند.
ادامه مطلب...
مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه سال گذشته تهران 117 روز را با پدیده گردو غبار مواجه بود گفت: برخلاف گذشته که ریزگردها منشاء خارجی داشتند در حال حاضر در بسیاری از روزها این پدیده از کانونهای داخل استان ناشی می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد هادی حیدرزاده در اولین کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که بعدازظهر سه شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب افزود: در مجموع از سال 81 تا سال 92 وضعیت سالم در هوای تهران کاهش یافته وضعیت پاک در هوای پایتخت روند نزولی بسیار جدی را طی کرده و وضعیت ناسالم افزایش یافته است.
مدیر کل محیط زیست استان تهران اظهار داشت: از نظر میزان آلاینده منواکسید کربن، در هوای تهران وضعیت سالم افزایش یافته که این نیز بیشتر ناشی از فعالیت های دوره اول برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و تدوین استانداردها در این برنامه بوده است.
مدیر کل محیط زیست استان تهران افزود: میزان آلاینده ازن در این سالها در پایتخت تلورانس کنترل شده ای داشته و همچنین میزان آلاینده های دی اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد نیز روند کاهشی داشته است.
ادامه مطلب...
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه بر اساس آمار منابع رسمی، آلودگی هوا هر سال جان 2700 نفر از شهروندان تهرانی را میگیرد، اعلام کرد: به عبارتی هر هفته 52 نفر در تهران به دلیلی آلودگی هوا کشته میشوند که البته این میزان در نیمه دوم آبان، آذر و نیمه اول دی به اوج خود میرسد.
ادامه مطلب...